Wednesday 5 December 2012

Kahwin Oh Kahwin….


Kahwin Oh Kahwin…. 

Di kala mencecah 3 series …
Soalan lazim:-1. Bila nak makan ns myk nie??dh lama tunggu…
2. bila nak kahwin??aku dh ank srg…
Jwpn: 1. Tahun depan…2. Xdak jodoh lg..3.jodoh lmbt..4. tgh simpan duit..5. tunggu putera raja masuk meminang…hehehe



Itulah soalan yg sering diajukan kpd aku…aku pun jwb dgn ‘slumber’nya tanpa segan silu..dan sememangnya aku nie mmg jenis tak malu…hahaha


Sapa tak mau kahwin oiii??aku pun nak kahwin,,nk ada anak..ada teman idopp..tp ini semua ketentuan Ilahi..jodoh pertemuan di tangan Tuhan..betoi x???





Orang kata jd pengapit ni jodoh dipercepatkan..orang kata la…maybe ini hanyalah secara kebetulan  saja…hahaha,,kepada sahabatku Mahfuzah,Shakirah & Hanim-Tahniah diucapkan..semoga aku akan menjejaki hampa plak pasni..heheheh…InsyaALLAH……


Akhiri sekali aku sudahi dengan pantun 4 kerat…pantun lagi….tapi ini jer yang aku reti buat…harap anda terhibur….


                                              Ta ta ti ti tu tu tu… 

Pantun Kahwin :
Selamat pengantin baru saya ucapkan,
Ditujukan khas buat raja sehari,
Musim cuti sekolah kenduri sakan.
Tetamu yg hadir menambah seri.



Pak pak pong kompang dipalu,
Menyambut ketibaan pengantin baru,
Ketika bersanding tersimpul malu,
Riuh seisi rumah terima menantu.


Anak teruna berwajah tampan,
Si dara pula cantik menawan,
Upacara makan tertib & sopan,
Menjadi tumpuan para jemputan.



Ayam masak merah menu pilihan,
Dihidangkan kepada para tetamu,
Marilah kita memanjatkan kesyukuran,
Untuk kesejahteraan pengantin baru.



Makan nasi ulam pegaga,
Amalan petua wajah berseri,
Cahaya mata penyeri rumahtangga,
 Eratkan hubungan suami & isteri.


-tammmatttt-














                       

2 comments:

  1. btoi xsabaq nk tgu si pengapit ni plak kawen...thn dpn xlma dh tu

    ReplyDelete